Welkom bij Devi Cosmetics
(0 item) - € 0,00

Je winkelwagen bevat geen artikelen.

 

Ayurveda deelt de huidtypen in volgens het principe van de drie Dosha's Vata, Pitta en Kapha.

Deze Dosha’s zijn verantwoordelijk voor alles wat met het lichaam te maken heeft. In ieder mens zijn ze gelijktijdig actief, maar hóe actief verschilt per persoon. Bij de één overheerst Vata, bij de ander Pitta of Kapha. De overheersende Dosha bepaalt welk type huid iemand heeft en welke verzorgingsadviezen gegeven kunnen worden.

  • Vata: voelt koud aan, is dun, droog, vochtarm en heeft weinig of geen talgproductie.
    Huidaandoeningen kunnen o.a. zijn couperose en tele's.
  • Pitta: voelt warm aan, is wat gecombineerd en heeft een normale talgproductie.
    Huidaandoeningen kunnen zijn o.a. acné , comedonen, verhoorning en seborrhoe.
  • Kapha: voelt koud aan, veel talgproductie, hierdoor is de huid zacht en soepel. Huidskleur is bleek.
    Huidaandoeningen kunnen o.a. zijn rosacae en verschillende vormen van acné.

Een volledige ayurvedische huidverzorging

Een volledige ayurvedische huidverzorging voor de lange termijn bestaat uit het zorg dragen voor tijdelijke en lokale verstoringen/problemen, alsmede uit het verzorgen van de huid én het hele lichaam op grond van iemands basisconstitutie. Voor de regelmatige verzorging van de (met name gezichts-) huid, zijn de volgende acht stappen van belang:

  1. reinigende behandeling
  2. massage met olie
  3. stoombehandeling of kompres met kruiden
  4. milde peeling
  5. reinigend en/of voedend gezichtsmasker
  6. toning/verjongingsbehandeling
  7. vochtinbrengende/hydraterende behandeling
  8. optioneel: het aanbrengen van – indien mogelijk eveneens 100% natuurlijke – make-up

Tien adviezen voor een natuurlijk mooie huid 

  1. Respecteer de ritmes van de natuur.
    Voor het behoud van onze schoonheid en gezondheid is het belangrijk om samen te werken met de natuur in plaats van proberen tegen haar in te werken. Dat geldt ook voor de huid. De seizoenen hebben binnen Ayurveda ieder hun eigen speciale functie. De late herfst en de winter zijn de ideale seizoenen voor het voeden van de huid. De lente is een ideale periode om te ontgiften. Vasten of andere reinigingskuren kunnen daarbij een rol spelen. De zomer is een tijd waarin de huid om veel bescherming vraagt, met name tegen de zon. Dit zijn natuurlijk slechts een aantal algemene richtlijnen. Klimaat en seizoenen zijn vaak deels afhankelijk van omgeving en specifieke weersomstandigheden. Tijdens een koude en droge, schrale winter vraagt de huid bijvoorbeeld ook om extra bescherming. Verder is het goed om voeding op de seizoenen en het klimaat af te stemmen. Eet bijvoorbeeld niet teveel hete, pittige dingen als het erg heet is. Of niet teveel koude melkproducten tijdens koud winterweer.

  2. Sorteer al je cosmetica en huidverzorgingsproducten uit en gooi alles weg wat zware chemicaliën bevat.
    De huid is een orgaan dat doorgangen van binnen naar buiten en van buiten naar binnen bevat. Volgens Ayurveda is de huid een orgaan dat stoffen op kan nemen en op die manier het lichaam voedt. Probeer daarom het volgende gezegde in gedachten te houden: “Als je het niet kunt eten, smeer het dan ook niet op je huid.” Er zijn inmiddels veel mogelijkheden en alternatieven die geen giftige chemicaliën of synthetische toevoegingen bevatten. Tot die groep behoren ook de ayurvedische cosmetica. Deze cosmetische en huidverzorgingsproducten zijn gebaseerd op botanische producten en kennis. De producten zijn vaak subtieler en fijner van aard dan de kunstmatige producten gebaseerd op chemicaliën. Eenmaal gewend aan dit meer subtiele karakter wil je vaak niet eens meer terug naar de meer kunstmatige producten.

  3. Schenk aandacht aan je voeding.
    Je huid is een bijproduct van je lichaamsweefsels en hun conditie hangt weer af van je voeding. Door wat je eet, voed je daarom dus ook je huid. Slechte en ongezonde voeding leidt tot een slechte en ongezonde huid. Maar ook op ander gebied speelt voeding nog een rol. Binnen Ayurveda zijn er drie hoofdtypen wat betreft lichamelijke constitutie: Vata, Pitta en Kapha. Het is goed een bij deze constitutie passend dieet te volgen. Allen dan kan het lichaam en dus ook de huid zich in optimale gezondheid manifesteren. In het algemeen zijn de volgende dingen bijzonder goed voor de huid: gekookte bladgroenten, bij het seizoen passende groenten, zoete sappige vruchten. Deze producten zijn rijk aan natuurlijke antioxidanten en beschermen de huid tegen vrije radicalen die tot een versnelde veroudering van de huid kunnen leiden. Zorg voor een beperkte en passende dosis gezonde vetten in je dieet, afgestemd op je constitutie. Koud geperste oliën en met name ghee zijn in het bijzonder aan te bevelen. Gezonde vetten houden de huid soepel, zacht en glanzend. Zorg ervoor dat je gedurende de dag voldoende drinkt, maar drink niet teveel tijdens of vlak voor of na de maaltijd.

  4. Schenk aandacht aan je eetgewoonten.
    Met aandacht eten zorgt voor een beter verteringsvuur (Agni). Een beter verteringsvuur zorgt voor een betere verwerking van voedsel tot bouwstoffen voor de lichaamsweefsels. Gezondere lichaamsweefsels leiden tot een gezondere huid en uiterlijk alsmede een levendiger uitstraling. Agni – het (verterings-)vuur in het lichaam – zorgt niet alleen voor de verbranding van voedsel, maar ook voor de helderheid die het lichaam uitstraalt. Het lichaam is in die zin net als een vlam: een schoon vuur produceert heldere vlammen en weinig rook, een vervuild of gedempt vuur produceert doffe vlammen en veel rook. Manieren om Agni een handje te helpen: neem wat verse gember met wat limoensap voor het eten; dat helpt de verteringssappen. Beperk het drinken van (ijs-)koude en/of koolzuurhoudende dranken bij het eten. Neem wat tijd na de maaltijd om rustig te zitten. Eet alleen wanneer je echt trek heeft en eet niet wanneer je gebukt gaat onder heftige emoties.

  5. Masseer iedere dag je hele lichaam (of laat je masseren).
    Massages stimuleren de bloedsomloop, helpen de huid en de onderliggende lymfeklieren gifstoffen uit te scheiden en zijn voedend voor de huid. Vooral massages met warme olie zijn een weldaad voor je lichaam en je huid. Oliemassages maken de huid soepel, maar hebben ook een positieve en rustgevende invloed op het zenuwstelsel. De stressreducerende effecten van oliemassages leiden tot meer innerlijke rust en daarmee tot meer schoonheid. Een lichaamsmassage met warme olie kan het best ’s ochtends voor het baden of douchen uitgevoerd worden, of ’s avonds een paar uur voor het slapen gaan. Wacht met een massage altijd tot een paar uur na een maaltijd. Pas de olie aan aan je constitutie: bijvoorbeeld sesamolie voor Vata, kokosolie voor Pitta, mosterd/sesamolie voor Kapha. je kunt – eveneens naar constitutie – een paar druppels essentiële olie toevoegen.

  6. Zorg voor voldoende rust en slaap.
    Niet iedereen heeft een zelfde hoeveelheid slaap nodig om echt uitgerust te zijn. Maar een tekort aan goede en weldadige slaap leidt tot een verlies aan levendigheid; de huid wordt dof, bleek en levenloos. Omgekeerd kan teveel slaap, of slaap op de verkeerde momenten ook negatief uitwerken. Het lichaam en de huid kunnen er slap en lui uit gaan zien. In beide gevallen kunnen er wallen onder de ogen ontstaan en worden de ogen ook vaak minder stralend. Een passende en voldoende hoeveelheid slaap weerspiegelt zich meestal in het hebben van levendige energie, een meer stralende huid en heldere ogen. Wat betreft algemene richtlijnen voor constitutie en slaap: Vata-typen hebben over het algemeen de meesteslaap nodig, Pitta-typen hebben gematigd slaap nodig, en Kapha-typen dienen meestal minder teslapen dan ze gewoonlijk doen.

  7. Zorg ervoor zo min mogelijk bloot te staan aan stress.
    Dat kan door het vermijden van stressvolle situaties of door het anders omgaan daarmee. Er zijn vele vormen van stress. Ze hebben allemaal te maken met je relaties. Of het nu de relatie met je partner is, of de relatie met je collega’s, of de relatie met andere aspecten van de wereld. Een veel voorkomende vorm van stress – zeker bij vrouwen - is de obsessie naar uiterlijke schoonheid, die zowel van binnen kan komen als van buiten aangewakkerd kan worden. Stress produceert een vruchtbare omgeving voor vrije radicalen en die, zoals hierboven al aangegeven, kunnen bijdragen aan vroegtijdige veroudering. Stress kan worden verminderd door meditatie en ademoefeningen, en simpele, maar consequente lichaamsoefeningen zoals yoga, wandelen, zwemmen of dansen. Ook de hierboven aangegeven lichaamsmassages helpen bij het reduceren van stress. Verder is het belangrijk dingen te doen in het leven die innerlijk vervullend of gewoon leuk zijn. Daaronder valt ook: het onderhouden van contacten met vrienden, lachen en plezier hebben met familieleden, enzovoorts. Zorg ook iedere dag altijd voor wat extra tijd helemaal voor jezelf alleen, om naar binnen te gaan en je eigen innerlijke schoonheid te ervaren of te ontdekken. Innerlijke schoonheid is oneindig en onvergankelijk!

  8. Neem iedere dag de tijd voor je dagelijkse huidverzorging.
    Een regelmatige huidverzorging is de sleutel naar een blijvend mooie huid. Er zijn vier basisstappen in de dagelijkse huidverzorging: reinigen, kracht geven, vocht inbrengen, voeden. Deze vier basisstappen dien je bij voorkeur twee maal daags uit te voeren: bij het beginnen van de dag en bij het afsluiten van de dag, voor het naar bed gaan. Een dergelijke routine is meestal een garantie voor een schone en mooie huid. Gebruik zoveel mogelijk 100% natuurlijke producten. ayurvedische schoonheidsproducten bevatten ingrediënten (oliën, planten, kruiden) die de vochtbalans in de huid in stand houden en tegelijkertijd de huid reinigen en kracht geven. Een paar voorbeelden van in ayurvedische producten gebruikte kruiden en hun kwaliteiten: Gotu Kola staat bekend als een kruid dat natuurlijke collageen stimuleert; Sandelhout verkoelt en versterkt de huid; rozenbladeren verkoelen en verzorgen de huid; Kurkuma (geelwortel) desinfecteert en voedt de huid.

  9. Onderzoek en ontdek de wereld van de doe-het-zelf huidverzorgingsmiddelen.
    Natuurlijk kost dat tijd en energie, maar het is ook leuk en leerzaam. je kunt bijvoorbeeld je eigen massageolie mengen: neem een basisolie die bij je past en voeg daar – naar smaak of wens – een of meer soorten essentiële oliën aan toe (een paar druppeltjes van ieder soort). Met een gebruikt spuitflesje kun je je eigen gezichtswater-spray maken: heerlijk ter verkoeling en verzorging van je huid. Met een aantal kruiden in een zakje kun je je badwater verrijken. Andere mogelijkheden zijn: het aanbrengen van komkommerpulp (neemt stress weg) of watermeloenpuree (verkoelt na zonnebrand) op de (gezichts-) huid; een mengsel van rozenwater, volle melk en havermout gebruiken als natuurlijke gezichtsreiniger; een mengsel van klei en kurkuma (geelwortel) gebruiken als gezichtsmasker bij acné; watjes gedrenkt in rozenwater op de ogen leggen ter vermindering van stress.

  10. Bepaal voor jezelf wat schoonheid voor jou in werkelijkheid betekent.
    Schoonheid wordt bepaald door je eigen concepten en tegelijkertijd is je beeld naar buiten toe een afspiegeling van je eigen gedachtewereld. Indien je een positieve instelling ten opzichte van jezelf hebt, dan helpt dat bij het uitstralen van een aura van zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid. Beide vormen aspecten die bijdragen aan schoonheid. Naast alles wat je gedaan hebt om een gezond en regelmatig voedingspatroon en leefstijl te ontwikkelen, en naast alles wat je in de praktijk aan huidverzorging hebt gedaan, blijft er een belangrijke taak over: ontspan jezelf en wees tevreden over hoe je eruit ziet: gezond, stralend en mooi!